“Jij liegt!”


“Ja…maar… hoezo dan?”

“Jij liegt, want jij hebt gezegd dat oma om twee uur zou komen.
En nu is het al bijna half drie en ze is er nog steeds niet!”

 

Jongen staat voor een raam

 

 

Casper stond al sinds kwart voor twee voor het raam te kijken. Hij was boos. Heel boos. Het duurde hem allemaal veel te lang zo. Zijn moeder kon er natuurlijk ook niks aan doen dat oma de bus had gemist en daardoor een half uur later was. Maar toch kwam die opmerking hard aan.


“Ik heb niet gelogen Casper, want ik kon niet weten dat ze wat later zou zijn.
Ik kan er toch niks aan doen?”


Casper staat er echt niet voor open om er over te praten. En zeker niet nu, nu hij steeds bozer wordt. Elke dag is er wel iets  waardoor hij driftig wordt. Zijn moeder wordt er moe en moedeloos van. Zij twijfelt aan zichzelf, aan haar manier van opvoeden, aan alles eigenlijk.

 


Voelt u net als deze ouder wel eens twijfel en onzekerheid? Dat is heel begrijpelijk en heel normaal, want opvoeden is een hele klus. En met een kind met ADHD, autisme of een licht verstandelijke beperking voelt het soms extra zwaar en ingewikkeld.


Het is geen onwil waardoor het niet van een leien dakje gaat, maar onmacht.

 

En dat gevoel van onmacht, daar kan ik wel wat aan doen.

 

Als u mij uitnodigt in uw situatie, kan ik u het gedrag van uw kind helpen begrijpen en kan ik u helpen focussen op wat er wel goed gaat. Dat vormt de basis voor een betere communicatie en een betere communicatie zorgt weer voor een betere sfeer in huis.

 

Hierdoor zult u weer vertrouwen krijgen in uw eigen vaardigheden als opvoeder van een kind met autisme, ADHD of een licht verstandelijke beperking.

 

Ik ben Anja Bakker en ik werk al tientallen jaren met kinderen en hun opvoeders. Eerst als directrice van een kinderdagverblijf en daarna als leidster van een groep alleenstaande, minderjarige asielzoekers.

 

Daarna heb ik 12 jaar gewerkt als groepsleidster van een intensieve behandelgroep waarin ik met licht verstandelijk beperkte jongeren met ontwikkelingsstoornissen en hun ouders heb gewerkt.

 

Daarnaast ben ik steeds blijven studeren, waardoor ik nu ook ambulante hulpverlening (bij u thuis) kan doen. En juist daar heb ik mijn passie ontdekt; door IN gezinnen te kunnen werken.

 

Het is juist bij de mensen thuis, midden in de dagelijkse gang van zaken, waar ik het meeste inzicht krijg en dus ook het meeste verschil kan maken.

 

 

Lieve Anja, hierbij willen we jou bedanken voor alles wat jij voor ons gedaan hebt als gezin. Jij bent veel voor ons gaan betekenen. Je wijze raad en daad, een luisterend oor, de fijne gesprekken die we hebben gehad, we zullen het zekere gaan missen. We zijn op de goede weg bezig, maar we zijn er nog niet. We gaan ervoor! We moeten achter ons laten wat is gebeurd. En vooruit durven kijken en dat (lering) meenemen wat ons is eigen gemaakt. Je hebt ons toch een poosje meegemaakt als gezin. Maar mede dankzij mensen zoals jou Anja, hebben we er weer vertrouwen in. Anja, nogmaals bedankt voor alles. Je doet het goed zo. Je bent een kei! En we gaan je zeker missen.

familie S.

 

Ik wil u graag helpen. Hier is een overzicht van de werkwijze. Lees het eens rustig door om een beter beeld te krijgen van wat u kunt verwachten.  

 

De uitgangspunten voor mijn werkwijze


U bent de ervaringsdeskundige. U kent uw kind, u weet wat u al gedaan heeft. U heeft ontdekt wat wel en wat niet helpt. U heeft veel in huis om uw kind te helpen met groeien en ontwikkelen!


In onze gesprekken gaan we vooral kijken naar dat wat helpt. Al lijkt het onbeduidend en klein. We gaan samen ontdekken hoe we ‘dat wat helpt’ ook in andere situaties kunnen toepassen.

 

Veranderen gaat in kleine stapjes.
Kleine veranderingen kunnen tot grote, blijvende veranderingen leiden.

 

Moeder en Zoon

Soms lijkt het alsof niets helpt, maar als we goed kijken zullen we zien dat uw kind echt niet de hele dag boos is of echt niet van minuut tot minuut loopt te drammen.


Ontdekken dat uw kind ook gewoon momenten lekker aan het spelen is en dat die puber heus wel eens doet wat u vraagt is de belangrijkste bouwsteen. Deze bouwsteen heet positieve aandacht. Met dit bouwsteentje gaat u een heleboel begrijpen.


Alles wat aandacht krijgt groeit. Ook de dingen die we niet willen.
Dus kunnen we beter aandacht geven aan de dingen die we wèl willen.
Positieve aandacht.

 

Opgroeien doe je als kind niet alleen. Je bent daarin voor een groot deel afhankelijk van je ouders. Maar niet alleen je ouders spelen een rol, ook je broertjes en/of zusjes. En de juf op school, of de trainer op voetballen. En als ouder merkt u dat uw eigen opvoeding ook een rol speelt.


Ook kunnen verschillende opvattingen tussen ouders nog wel eens botsen. Zo maakt iedereen deel uit van verschillende ‘systemen’ die in de opvoeding en het opgroeien allemaal een rol spelen en elkaar onderling beïnvloeden. Deze systemen worden betrokken in de begeleiding.


 

U staat er niet alleen voor. Veranderen doet u samen.

Jongen met vingers in zijn oren


U gaat onderlinge invloeden ontdekken van de wereld om u heen en u gaat zien hoe u allen daarop en op elkaar reageert.


U gaat ontdekken dat er altijd een reden is voor een bepaald gedrag en hoe u daar invloed op kunt hebben. We gaan met elkaar oplossingen vinden, waardoor u opvoedproblemen in de toekomst met vertrouwen en op eigen kracht aankunt.


Zo gaan we het samen aanpakken

 


We beginnen met een gratis kennismakingsgesprek met u als ouders, zonder uw kind. Het is namelijk heel belangrijk dat het goed klikt tussen ons en dat u er van overtuigt bent dat we er samen uit gaan komen.


In het kennismakingsgesprek gaan we samen kijken naar de manier waarop we het snelste tot oplossingen kunnen komen, wat de kosten daarvoor gaan zijn en hoe u die kosten vergoed kunt krijgen. Pas daarna beslist u of u verder wilt gaan.


Één of meer gesprekken


Het kan zijn dat één of twee gesprekken al genoeg zijn om jullie als gezin de goede kant op te helpen. Soms is het echter nodig om ook een keer mee naar school of het kinderdagverblijf te gaan, of om meerdere gesprekken te hebben.


Ook voor leerkrachten en kinderleidsters geldt: het is geen onwil maar onmacht.

 

Een gesprek met hen kan al heel veel verschil maken. In hoe uw kind naar school gaat, hoe hij zijn dag op school beleeft en hoe uw kind weer thuis komt, kan veel veranderen door uitwisseling van ervaring en informatie met de leerkracht van uw kind.

 

Een observatie


In de gesprekken kan ik praktische tips geven waarmee u kunt gaan oefenen. Soms is het zinvol om een observatie te doen. Daarbij kom ik naar u thuis, wanneer ook uw kind thuis is, om te kijken hoe u op elkaar reageert.


Wees gerust. Ik zal vooral richten op wat goed gaat!

Kwartetspel voor omgaan met boosheid of ruzie


Spelenderwijs


De meeste kinderen vinden praten niet zo fijn. Speciaal daarvoor zijn er spellen ontwikkeld, die enorm helpen bij het elkaar leren kennen en begrijpen. Er zijn allerlei spelletjes die lastige onderwerpen op een leuke manier bespreekbaar maken. Bijvoorbeeld kwartetspellen waarbij je tips krijgt hoe je met boosheid of ruzie om kunt gaan.


Voorlichting


Door voorlichting krijgt u kennis en vaardigheden om te leren omgaan met de beperkingen en vooral mogelijkheden van uw kind met bijvoorbeeld ADHD of autisme. De voorlichting kan aan een kind zelf gegeven worden, maar ook aan u als ouders, familie of naast betrokkenen.

 

Coördineren van verbindingen


Misschien zijn er meerdere hulpverleners in uw gezin betrokken en raakt u het overzicht kwijt. Dat helpt u zeker niet verder. Misschien wilt u juist anderen, zoals bijvoorbeeld school, meer betrekken, maar lukt het u niet.


Ik kan dan, na uw goedkeuring, coördinerend voor u optreden. De verbindingen leggen en zorgen dat we elkaar niet in de weg gaan lopen. Duidelijk houden dat we allemaal hetzelfde doel nastreven en van elkaar weten wat we doen.


Vaak zal ik van alle middelen wat gebruiken. Het belangrijkst is dat het past bij u. U heeft regie. En ook hier geldt: we doen dat wat helpt!


Ziet u het zitten?
Samen komen we er wel uit.
U staat er echt niet alleen voor!

 

 

U heeft voor Opvoeden extra geen verwijzing nodig en kunt direct contact met mij opnemen.

 

 


Ik kom graag bij u langs voor een gratis kennismakingsgesprek.


Bel 06-44442885 of vul het formulier hieronder in.

 

Welk getal is hoger: 2 of 9? (Vragen we om misbruik te voorkomen.)